TOUR DE FORCE
Op de één of andere manier hebben we het in ons hoofd gehaald dat we best tien dingen tegelijk kunnen. Zó vol zijn we van het project dat ons tijdschrift WOTH is (met liefde gemaakt, persoonlijk, de inhoud voorop en met hart voor alle ontwerpers), dat we er echt alles aan doen om het magazine tot een groot succes te maken.
Voor Milaan hadden we het plan opgevat om verschillende cariolo’s speciaal voor ons te laten ontwerpen door designers als Aart van Asseldonk, Richard Hutten e.a. ‘Cariolo’ is Italiaans voor steekwagentje. Daarmee trokken we van plek naar plek om ons vrouwennummer aan de man te brengen. Er werden studenten geïnstrueerd om bezoekers te informeren. Uiteindelijk stonden er drie cariolo’s op toplocaties in de stad. Dank aan onze Milanese coördinator Irene Labruna voor de onmetelijke energie en optimisme die ze in het project heeft gestoken. Voor Ventura Centrale en Ventura Future maakten we daarbovenop met WOTH studio ook nog ongeveer 70.000 flyers en 40.000 brochures, die op verschillende plekken gratis werden uitgedeeld. Maar om nou te spreken van impact… De Salone en de Fuorisalone zijn zo ontzaglijk gegroeid in aantallen bezoekers en locaties dat voor een beetje rumoer heel wat meer nodig is.
Het redactionele hoofdkwartier verhuisde tijdelijk naar een AirBnB van ongeveer 30 m2. Leuk appartement wel, maar we zaten er met z’n zessen. En ons schema was overbezet. √ Interview-team op locatie in de tramremise. √ Een WOTH borreltje voor onze relaties bij Bar Anne. √ Picknick-ontbijt met de crew van Weltevree bij Castello. Tussendoor nog een rondleiding op de beurs voor het Nederlands Interieur Instituut, waarbij ik ze natuurlijk vol trots alle Nederlanders liet zien die op de SaloneSatellite mochten exposeren. We deden in totaal vijftien interviews, bezochten tig feestjes, vijf beurshallen en ontelbaar veel presentaties in de stad. Kwamen bij Rossana Orlandi en de Ventura locaties, werden uitgenodigd voor het prestigieuze openingsgala van de Salone en gingen ook nog gezellig uit eten met de directie van Kvadrat Nederland.
Uitrusten was er even niet bij, want vervolgens moest dit nummer naar de drukker. Bommetje vol Milaan-nieuws. Ons vielen de vele herintroducties van iconische ontwerpen op. Of nieuw ontdekte ontwerpen van iconische ontwerpers. We hebben er voor dit nummer gelijk maar een thema van gemaakt. Zoals altijd staat de inhoud voorop. Veel plezier!
— Voorwoord founding editor
Mary Hessing